Spring til indhold

Indsatsplan ved tilfælde af alvorlig, smitsom sygdom

Indsatsplan ved tilfælde af alvorlig, smitsom sygdom - gældende for Tølløse Skole

Situation

Et eller flere børn eller ansatte udviser symptomer på en alvorlig, smitsom sygdom. Der er risiko for, at børn og voksne kan blive smittet af alvorlig sygdom i institutionen, skolen eller anden arbejdsplads i Læring og Trivsel.

Sundhedsstyrelsens publikation:

Smitsomme sygdomme hos børn og unge

Alarmering

Hvor kommer alarmen fra?

  • Smitte konstateres i institutionen/arbejdspladsen: Alarm via barnet/den unge eller en medarbejder
  • Smitte konstateres i hjemmet: Alarm via den smittede medarbejder, forældre til det smittede barn, praktiserende læge eller Styrelsen for Patientsikkerhed.
  • Drejer det sig om en anmeldelsespligtig smitsom sygdom, anmelder den læge der har diagnosticeret sygdommen den til Styrelsen for Patientsikkerhed – som alarmerer dagtilbud/skole/arbejdsplads.

Hvem skal alarmeres?

I tilfælde af anmeldelsespligtig smitsom sygdom:

  • Styrelsen for Patientsikkerhed beslutter hvilken indsats der skal iværksættes, hvilken personkreds der skal informeres samt indholdet af denne information.
  • Ledelsen har ansvaret for formidlingen af denne information.

I andre tilfælde af alvorlig, smitsom sygdom:

Ledelse

Pædagogiske ledere:

 

  • informerer nærmeste leder (områdeleder/skoleleder(N4-leder)
  • Sundhedsplejen informeres via telefon eller mail og vejleder om den videre færd.

Opgaver

  • Tage vare på alle børn og begrænse risiko for smitte jf. Styrelsen for Patientsikkerheds instrukser.
  • Informere om smittefare, og hvordan man skal forholde sig.

Handlinger

  • Stedlig leder hjemsender den smittede elev/medarbejder.
  • Ledelse informerer alle i risikogruppen (/forældre) informeres via telefon om smittefaren, og om hvordan de skal forholde sig.
  • Ledelse orienterer hurtigst muligt samt løbende alle forældre om status via Aula.

Ledelse og organisation

Alle enheder/arbejdspladser udpeger en lokal krisestab. Krisestaben består på Tølløse Skole af ledelsen Steen Windfeldt, Mette Reichenbach og Rasmus Nederskov. Se 'Delplan for læring og trivsel' for uddybelse af rollerne.

Ledelse leder indsatsen (kriseleder).

Denne er ansvarlig for at de øvrige roller i den lokale krisestab besættes samt for at orientere Chef for Læring og Trivsel, Karina Møller: 72 36 20 62, kmoll@holb.dk

Bemanding og udstyr

Hjertestarter: På Tølløse Skole er hjertestarteren ved omklædningen til boldklubben ned ad trappen på gavlen (mod parkeringspladsen), hvor udskolingen går ind

Førstehjælpskasse er i SFO og på personalestuen

Se oversigt over hjertestartere på www.hjertestarter.dk

Hent hjertestarter-appen Trygfonden Hjertestart til din mobil og få et hurtigt overblik over nærmeste hjertestarter.

Kommunikation

Kriselederen

Informerer egen nærmeste leder og sørger for, at de berørte børn og forældre orienteres via telefon.

Ansvarlig for involverede personer

Udarbejder, i samarbejde med sundhedsplejen og den kommunikationsansvarlige, information til personale og forældre, som ikke er i risikogruppen.

Ansvarlig for log og dokumentation

Udarbejder notat, som beskriver forløbet og sender det til kriselederen.

Ansvarlig for kommunikation

Chef for Læring og Trivsel, Karina Møller: 72 36 20 62, kmoll@holb.dk, håndterer presse, web og intranet samt anden formidling til involverede.

Kontaktoplysninger

Ledelsen på Tølløse Skole:

  • Steen Windfeldt: 72 36 30 74
  • Mette Sand Reichenbach: 72 36 88 33
  • Rasmus Nederskov: 72 36 19 07

 Områdeleder:

  • Chef for Læring og Trivsel, Karina Møller: 7236 2062, kmoll@holb.dk
  • Leder af Fagcenter for Læring og Trivsel, Lasse Sømmergaard: 7236 3673, lasso@holb.dk
  • Koordinerende sundhedsplejerske, Ann-Sofie Rasmussen: tlf. 72363762, mail: annsr@holb.dk


Eventuelt vigtige opmærksomhedspunkter

Vær opmærksom på evt. behov for ekstra rengøring af lokaler – efter vurdering af Sundhedsplejen eller Styrelsen for Patientsikkerhed.

Sådan yder du psykisk førstehjælp:

  • Lad ikke personen være alene.
  • Skab ro og tryghed.
  • Lyt – lad personen fortælle (igen og igen), hvad der er sket.
  • Undgå at kritisere personens handlinger.
  • Hjælpe evt. med at kontakte familie og pårørende.
  • Følg evt. personen hjem.
  • Sørg for at han/hun ikke er alene det første døgn.
  • Ledsag personen til skadestuen, hvis det er påkrævet

Opdatering/ændring

Opdateret af Lærke Christiansson den 2-10-2023



Feedback

Sidst opdateret

04.12.2023

Ansvarlig redaktør

Lærke Dyre Christiansson