Indsatsplan ved længerevarende IT-nedbrud (+ 24 timer)
Indsatsplan ved længerevarende IT-nedbrud (+ 24 timer) gældende for Tølløse Skole | |
Situation |
I tilfælde af et længerevarende IT-nedbrud følger alle enheder indenfor LAER disse overordnede retningslinjer, tilpasses den enkelte enhed efter behov. OBS: Der laves en lokal indsatsplan for de områder/enheder, hvor det er påkrævet at have en ’back-up plan’. Den lokale indsatsplan skal beskrive hvordan det sikres, at vigtige oplysninger kan tilgås i tilfælde af et længerevarende IT-nedbrud. Ved IT-nedbrud forstås en situation, hvor kritiske systemer (såsom Aula, Tabulex/SFO Børn og personale, TEA, TRIO, Assemble/NemPlads) er utilgængelige i en længere periode, f.eks. pga. manglende forbindelse til internettet. Det er ikke muligt at tilgå eller udskrive vigtige oplysninger, såsom elektronisk dokumentation, børnelister, kontaktoplysninger (fx på forældre), oplysninger om medicinering o.l. Eksempler på oplysninger der skal være tilgængelige i tilfælde af et længerevarende IT-nedbrud:
Metoder til sikring af adgang til vigtige data (forslag):
|
Alarmering |
Konstaterer medarbejderne et IT-nedbrud, tages der kontakt til IT-ansvarlig.
IT-ansvarlig kontakter andre skoler/institutioner i kommunen for at få et overblik over omfanget af nedbruddet.
Er det et enkelt IT-system, der ikke fungerer, kontaktes den pågældende leverandør.
Skolens ledelse kontakter nærmeste leder (områdeleder/skoleleder/N4-leder). IT-ansvarlig kontakter kommunens IT-afdeling telefonisk ved længerevarende IT-nedbrud; dels for at orientere om problemet, og for at finde ud af, hvor udbredt/alvorligt problemet er, og om det kan afhjælpes centralt fra. Ved behov for akut, kritisk IT-hjælp og/eller orientering af kommunens IT-afdeling i tilfælde af nedbrud ringes på 7236 4377 eller der skrives til isikkerhed@holb.dk IT-vagten/Vagttelefonen kan kontaktes ved nedbrud på kritiske IT-systemer udenfor normal arbejdstid på 72 36 1234. It-vagten/Vagttelefonen omfatter udelukkende kritisk IT f.eks. fejl eller nedbrud på:
|
Opgaver |
|
Handling |
Den enkelte enhed skal lave en lokal indsatsplan med beskrivelse af, hvilke oplysninger, der er vigtige at sikre adgang til i tilfælde af et IT-nedbrud, og hvordan dette lavpraktisk kan gøres. Enhederne bør overveje følgende:
|
Ledelse og organisation |
Alle enheder/arbejdspladser udpeger en lokal krisestab. Krisestaben består af navngivne personer fra ledelsen og kontaktinformation. Se 'Delplan for læring og trivsel' for uddybelse af rollerne.
|
Kommunikation |
Se afsnit om ’Alarmering’ Ledelsen eller nærmeste leder (områdeleder/skoleleder/N4-leder):
Ved nedbrud der berører hele/større dele af kommunen sørger den centrale krisestab for orientering af relevante samarbejdspartnere (at elektronisk information ikke kan sendes og modtages). |
Bemanding og udstyr |
Ledelsen vurderer behovet for ekstra bemanding, - fx ved behov for udførelse af flere ’manuelle’ opgaver grundet manglende adgang til fagsystemer e.l. Hvilket udstyr der skal anvendes til sikring af kritiske data besluttes lokalt og nedfældes i en lokal indsatsplan. |
Kontaktoplysninger |
It ansvarlig telefonnummer: 72 36 60 14 Ledelsen på Tølløse Skole:
Kommunens IT-afdeling: 72 36 4377/ isikkerhed@holb.dk. Udenfor alm. arbejdstid: 72 36 1234. Områdeleder:
Leder af Fagcenter for Læring og Trivsel, Siv Kjær Wagner: 7236 2384, sivkk@holb.dk |
Evt. andre opmærksomhedspunkter |
Opbevaring af personfølsomme oplysninger i tilfælde af fysiske udskrifter mv., brug af harddisk, USB osv. [GDPR] ’ Dobbeltlås-princippet’. (fysiske dokumenter låses inde i et skab i et aflåst rum). |
Oprettelse/revision |
Denne indsatsplan er udarbejdet af Anja Skou Poulsen, konsulent ved Fagcenter for Læring og Trivsel. Godkendt af (afdelings-/stabschef) den (dato) |
Sidst opdateret
24.02.2022
Ansvarlig redaktør